Contact
  • LinkedIn Social Icon

Voor vragen kunt u ons een bericht sturen via het formulier.

​Mail:    

johan.maessen@commercieelverbeteren.nl​

 

Mobiel:

+31 641 369 590

KvK:    

71227008

 

Locatie:

Utrecht | Nederland

© 2018 door Johan Maessen | Algemene Voorwaarden | Privacy Statement

  • Johan

Pricing in het dagelijks leven...

Onlangs belde ik met de servicedesk van mijn krant om iets te wijzigen in mijn abonnement. Ook meteen even gevraagd waar die prijsverhoging van dit jaar door kwam; ben toch nieuwsgierig hè.



Nou, dit kwam door 2 dingen volgens de meneer aan de telefoon:

1) BTW verhoging en

2) dat de krant gewoon iets duurder is geworden...


Zo aan de telefoon klonk dat best plausibel. Ik weet dat er inderdaad een BTW verhoging doorgevoerd is in 2019 op het lage BTW tarief (van 6% naar 9%) en ook al had ik punt 2 zelf meer vanuit waarde ingezet het klonk in ieder geval eerlijk; akkoord dus maar.


Toen ik ophing zag ik echter dat er 21% BTW gerekend werd op mijn abonnement, dus wat nou BTW verhoging, dit percentage is constant gebleven. Toen ik vervolgens opzocht wat het BTW percentage op kranten is, kwam ik er ook nog achter dat dit maar 9% is.


Mooi dacht ik, nu heb ik ze, en belde snel terug. Een andere meneer wist me te vertellen dat ik naast de hard-copy zaterdag krant ook toegang heb tot de online (zaterdag) krant en enkele zoekresultaten op de site per maand. Ook al maak ik hier nauwelijks gebruik van, het zit wel in mijn pakket. Handig hè dat pakketteren? Voor hen reden om toch 21% te rekenen, aangezien dit op dit moment nog zo geldt voor toegang tot digitale kranten, totdat gewijzigde EU wetgeving op dit vlak ook in Nederland doorgevoerd is.

(Deze laatste argumentatie heb ik overigens zelf op internet gevonden en kwam niet vanuit de krant)


Ook al ben ik het er niet helemaal mee eens, aangezien ik van mening ben dat de kern van mijn abonnement een hard-copy krant is (dus 9%), toch begrijp ik het ook wel weer. Daarnaast heb ik weer wat geleerd over de verwachte BTW ontwikkeling op digitale nieuwsmedia. Conclusie is dat ik gewoon klant blijf bij deze krant ondanks dat de toelichting op de prijsverhoging foutief (argument 1) en niet op waarde gebaseerd was (argument 2).


Volgend jaar wel weer even in de gaten houden of het BTW percentage al omlaag is!


Tip: voorzie je klantenservice van goede argumentatie indien je ook een prijsverhoging overweegt.


#commercieelverbeteren #prijsniveau #prijscommunicatie #retail

46 keer bekeken