Contact
  • LinkedIn Social Icon

Voor vragen kunt u ons een bericht sturen via het formulier.

​Mail:    

johan.maessen@commercieelverbeteren.nl​

 

Mobiel:

+31 641 369 590

KvK:    

71227008

 

Locatie:

Utrecht | Nederland

© 2018 door Johan Maessen | Algemene Voorwaarden | Privacy Statement

  • Johan

Pricing committee

Een makkelijkere manier om aan de slag te gaan met pricing is er wellicht niet. Jij gaat credits scoren binnen je corporate met het idee om een pricing committee op te tuigen. Als je het een beetje handig aanpakt is dit het begin van een stap-voor-stap commerciële verbetering van je organisatie.


Wat moet je doen?

-Denk even (max 10 min) na wie er verantwoordelijk is voor prijszetting binnen je organisatie. Denk hierbij aan prijszetting van producten, prijsonderhandeling richting klanten en wie er allemaal winstgevendheid in zijn doelstellingen heeft staan

-Probeer 3 dingen te bedenken die op dit gebied beter kunnen/nu niet goed gaan en hoe dit beter kan? Kom je er echt niet, overleg dan eens met een (commerciële) collega

-Nodig bovenstaande mensen zelf of via een corporate sponsor uit om dit te bespreken met als titel: "1e pricing committee"

-De agenda van de 1e pricing committee kan er als volgt uit zien:

  1. Opening en introductie waarbij je uitlegt dat succesvolle bedrijven hier bewust mee bezig zijn (quote ondergetekende)

  2. De 3 commerciële verbeter gebieden die ons geld gaan opleveren

  3. Hoe gaan we het uitvoeren en hoe meten we succes?

  4. Wat zijn andere commerciële verbeter gebieden? (o.b.v. brainstorm)

  5. Wrap-up en inplannen 2e pricing committee

En zo is je periodieke pricing committee geboren! Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er niet nog meer verbeter gebieden geïdentificeerd worden die relevant zijn om periodiek (ten minste per kwartaal) met elkaar te bespreken.


Mocht je toch een steuntje in de rug willen m.b.t. inhoudelijke challenge, facilitator of voorzitters rol, dan kan dat natuurlijk; je bent niet de eerste!




10 keer bekeken