• Johan

Klantcasus: Aanvullende diensten

Aanvullende diensten zijn onderdelen van je dienstverlening die je extra doet voor sommige klanten, maar niet voor alle klanten. Als de klant er vrijwillig voor kan kiezen, is het wellicht fair om hier een extra vergoeding voor te vragen. Denk aan het bezorgen van een pakketje in plaats van het zelf op te halen in de winkel. Hieronder volgt een voorbeeld uit de software industrie.


Photo by Sorasak on Unsplash

Een software bedrijf ontwikkelde nieuwe functionaliteiten o.b.v. input vanuit klant gesprekken. Deze aanpak is super, want dan weet je zeker dat de beperkte ontwikkeltijd besteed wordt aan functionaliteiten waar ook echt behoefte aan is. Vervolgens werden deze functionaliteiten geïntegreerd in de bestaande pakketten, lees GRATIS toegevoegd. Hier gaat het mis wat mij betreft. Ik zeg niet dat er nooit redenen zijn om nieuwe functionaliteit gratis in de markt te zetten, maar als je dit structureel doet dan verwen je je klanten wel heel erg. Sterker nog, je wekt wellicht de indruk dat je klanten eerst te veel betaalden!


Mijn suggestie is dan ook om in de klant gesprekken naast de functionaliteiten ook de waarde perceptie bij je klanten te toetsen, dit hoeft niet super ingewikkeld te zijn en kun je ook op een pragmatische manier zelf doen door de juiste vragen te stellen. Commercieel Verbeteren kan je hierbij helpen.


Afgelopen week liet de klant weten dat er inmiddels een tweetal aanvullende diensten aangeboden worden waar een vergoeding tegenover staat en dat dit goed heeft uitgepakt; super!


#commercieelverbeteren #aanvullendediensten #referentie #klantcasus

0 keer bekeken
Contact
  • LinkedIn Social Icon

Voor vragen kunt u ons een bericht sturen via het formulier.

​Mail:    

johan.maessen@commercieelverbeteren.nl​

 

Mobiel:

+31 641 369 590

KvK:    

71227008

 

Locatie:

Utrecht | Nederland

© 2018 door Johan Maessen | Algemene Voorwaarden | Privacy Statement